Valg av vindgenerator


Hvilken løsning skal man bruke for å generere energi i en seilbåt på langtur? Solcellpaneler? Duogen? Eller vindgenerator?

Vi hadde opprinnelig vurdert kjøpet av DUOGEN (slepe- og vindgenerator i ett) + solcellepaneler.

Men…
Enkelte langturseilere har kommet med tilbakemeldinger om Duogen som har fått oss til å tenke oss om.
Duogen generer bra som slepegenerator, men som vindgenerator er den kanskje ikke så energieffektiv.
Om Duogen skriver langturbåten EMBLEM følgende:
«Vindgenerator: … vi har montert en vindgenerator fra Eclectic energy. Den har betegnelsen D-400 og skal være av de mest stillegående og effektive på markedet i følge test i Practical Boat Owner. Det er forøvrig samme generator som sitter i Duogen fra samme firma. Vi valgte ikke Duogen siden D-400 er mer effektiv som vind generator. Dette skyldes at den ikke har den 90 graders akslingen som Duogen har. Noe kraft går tapt der.»

Også langturbåten TEMPEST i en langturforum som Stein Ingve Hellevang har satt opp, nevner at Duogen ikke er så effektiv i enkelte situasjoner – og faktisk litt bråkete.

Den kjente amerikanske seileren Nigel Calder, som vi nå kjenner (jeg intervjuet ham to ganger) og er i kontakt med, nevner AirBreeze som en forbedret versjon av en vindgenerator som heter Air-X, som visstnok var veldig bråkete.
Air-X er nok den som langturbåten NECESSITY brukte en stund. Etter å ha prøvd Air-X først (misfornøyde!) kjøpte de KISS og har nå havnet på AirBreeze. De vikrer veldig fornøyde.

Air Breeze har innebygd regulator, som takket være peak power tracking registrerer når batteriet er ladet og stopper opp.
Dette skal medføre bl.a. også mindre slitasje på lagrene i generatorens mekanikk.
Dessuten skal AirBreeze også være lydløs og ikke støye mer enn vinden selv gjør.

Flere erfaringer fra ESCAPE med Duogen kan du lese her…

Har du erfaring med vindgenerator og ønsker å legge igjen en kommentar som kan hjelpe oss i valget, er vi takknemlige for det.

Reklamer

2 kommentarer om “Valg av vindgenerator

  1. I have a DuoGen (since 2003) and its great. Perhaps you can find better wind turbines (like their D-400?). But, remember, you don’t get ANY power from a wind turbine when sailing down wind, like you do on the ARC. I use my DuoGen 95% of the time in water mode, it easily gives me 10A at 7kn, and it is hardly noticeable on boat speed if you have enough wind to get to hull speed (and if you don’t, the charge – and drag – is small anyway). Having a wind turbine is great when lying at anchor in the Caribbean, always plenty of wind, but for the crossing you need something in the water! Here DuoGen is brilliant, in giving you both!

  2. Have an Air-Brezze and «had» a Air-X. Not a good choce for norwegian winters, it cant handle temprature under -10`c. With -15`c the Air-X died, and I still have a fight with South West (manufacturer), they are not willing to answare my recuest at all. The Air-Breeze have someting wrong on the controllerboard, charged the batteries to 16V and destroied them (default charging volt was 14.1V)

    Not happy with my deals of X or Breeze!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s