Hvordan bør en langturbåt være?


QOHKatamaran eller seilbåt?

Spørsmålet om valg av langturbåt ble stilt av en seiler på Facebook.
Dermed tenkte jeg at artikkelen med intervju av Nigel Calder som jeg skrev for SEILmagasinet for ett år siden, kunne være interessant for flere seilere som går med drømmen om en lang seilas. Derfor skrev jeg en liten sak om det på SEILmagasinet.no i går.

Katamaran: deiligere enn seilbåt?

En katamaranseiler la igjen en kommentar under artikkelen. Han mener at man bør prøve katamaran som langturbåt.

En kongelig opplevelse

Min erfaring i katamaran i ARC 2006 (www.queenofhearts.no) er svært positiv. Katamaran er desidert himmelsk å seile med når en seiler i medvind over til Karibien eller på kortere strekninger med lange pauser i tropiske bukter (se www.queenofhearts.com). Du har mye plass å boltre deg i både inne og ute, gode muligheter til å lufte salongen og lugarene, mye stueplass, nokså stabile forhold for å spise og sove. Alt dette gjør katamaranliv til en usedvanlig behagelig opplevelse.

En ting jeg lurer veldig på, er hvordan det vil være å håndstyre seilbåten vår i mørket på nattseilas. Med katamaranen Queen of Hearts var det tungt å styre generelt, men forholdsvis enkelt å surfe på de store bølgene. Det gjenstår å se hvordan det blir med seilbåt…  Dette er faktisk ett av de mest spennende momenter ved opplevelsen på Atlanteren neste år.

Og så… Noen mindre positive sider ved katamaranseiling:

Mye bråk

Atlanterhavsseilasen i en Lagoon 44 (Queen of Hearts) ble en herlig, men nokså bråkete opplevelse. Bølgene slo mellom skrogene og skapte et jordskjelv hver gang, så hele overbygget ristet… Av og til fryktet vi at de to skrogene skulle gå fra hverandre, så kraftig det ristet. 😀 Tenk deg nattseilas i slike tilstander! Det deiligste stedet å sove på var flybridgen.

Brå bevegelser og mye stress for utstyret

Det at katamaraner ikke krenger/ruller, medfører dessuten veldig brå, uventede og lite harmoniske bevegelser; at fartøyet ikke krenger betyr også at du ikke må overbelaste riggen. Utstyret blir nemlig utsatt for enorme krefter siden båten/riggen ikke gir etter for vinden. Reveliner, blokker, preventer og bomopphal røk under seilasen da kulingen begynte å sette inn, selv om vi seilte ganske defensivt.

På slør og kryss

Katamaran i medvind er urtolig deilig, men en langtur består ikke bare av det… Med vind på slør (90 garders vinkel) eller kryss kan katamaraner bli en temmelig slitsom affære på de store havene. Seilbåter tar bølgene mye mykere og er desidert mindre ubehagelige på kryss/slør. De klarer også å seile høyere mot vinden (QoH seilte godt helt ned til 60 graders vinkel ift. baugen).
Etter å ha fått oppleve en katamaran og – på samme rute – en seilbåt i Karibien i forbindelse med en tur arrangert av Caribbean Sailing Club, med 3-4 meters bølger og kuling nesten hver dag – med passaten rett inn fra siden – mener jeg at en seilas på slør eller på kryss i katamaran kan være ganske humpete, spesielt for en seiler som er vant til seilbåt.

Jeg ville ikke nøle å seile over Atlanteren i passaten igjen med katamaran, men er litt usikker på strekningen fra Karibien og hjem til Europa i all slags vind… Initialstabiliteten til katamaraner er veldig høy, men møter de krappe bølger og sterk vind fra siden, ville jeg følt meg lite trygg. (GZ-kurven er annerledes enn den til en seilbåt). Akkurat like etter at vi kom hjem fra Karibien etter ARC 2006, hørte vi om en stor katamaran som hadde veltet utenfor kysten av USA.  Mannskapet var savnet. Den hadde møtt veldig høye bølger (15 meter).
Det er også sant at man kan justere kursen etter vinden under sånne lange seilaser og man kan seile lavere for å gjøre livet lettere. Katamaranen Rattata hadde en fantastisk seilas også hjemover fra Karibien i år (vår 2009). Mannskapet var sikkert oppegående og de hadde Frivind.no som støttet dem med værmelding.

Moralen:

Som Calder konkluderer i intervjuet: du må velge og akseptere fordeler og ulemper ved fartøyet du har valgt…
Jeg synes at mannskapets seileregenskaper, tekniske kunnskaper og innstilling til slutt er mye viktigere enn båt for at seilasen og hele turen skal føles som vellykket.

Artikkelen jeg nevner ovenfor, kan du se her. Her finner du også linken videre til intervjuet med Nigel Calder.

Reklamer

5 kommentarer om “Hvordan bør en langturbåt være?

  1. Hei Stefania

    Flott webside du har laget. Jeg er samboeren til Trond, og vi gleder oss veldig til året som kommer! Vi skal ha med tre barn, Karloline 11 år, Andreas 13 år og Sindre (deler av turen) 14 år. Ser dere har med barn i ca lik alder. Det hadde vært veldig hyggelig å treftes før turen:)

    Mvh
    Mariann

  2. Hei Stefania,

    Du har laget en fin blogg.

    Interesant spot dette her! Har tidligere lest om QoH kryssingen, og for oss (våre fam) er det spessielt siden vi i disse dager driver med å velge ut båt for ARC 2010. Det blir katamaran såpass er helt sikkert, men etter mye research har jeg kommet fram til at katamaraner (akkurat som enkeltskrog båter) har sine absolutte seregenheter. Det finnes således gode og mindre gode (og dårlige). Vi har derfor brukt mye tid på å finne den rette, er ikke helt der ennå. Spesielt med tanke på: fribord, høyden salongen har over vannlinjen og vekten båten har i forhold til lengde/bredde. Ville vært interesant å vite om du støtter følgende kommentar jmf. vekt/displacement er den største medvirkende årsaken til at en katamaran blir «tungstyrt» ? Ta f.eks. en FP44 vs. QoH/L440 Lightship disp skiller disse nesten 2500 kg før lasting for tur og nødvendig ekstrautstyr.

    Vi drar til Frankrike denne uken for å ta noen av alt. i nærmere øyesyn – så får vi se hva det etterhvert blir til.

    Mvh
    Trond

    1. Hei Trond!
      Så hyggelig at du har meldt deg på ARC! (har du allerede valgt en Lagoon 440? Jeg så nettopp på ARCs påmeldte 2010…)
      Jeg kan ikke si noe særlig om kommentaren (hvem sier det?). Jeg er ingen ekspert, har bare seilt og seilt på Atlanteren og i Karibien – og har kun prøvd én katamaran i mitt liv.
      QoH var veldig deilig å styre, så en Lagoon 440 er absolutt å anbefale, en fantastisk opplevelse!
      Utrolig nok er flybridgen et av de beste stedene å oppholde seg på, selv om den ruver så høyt over vannet. Kanskje fordi fartøyet er så bredt og stabilt og fordi du dominerer bølgelanskapet fra den store høyden… Herlig!
      Du bør kontakte Kåre Jan Myrene, karejm@broadpark.no, og spørre hva han synes om kommentaren.
      Han har seilt med QoH mye mer enn meg, i mange mange nautiske mil, også over Atlanteren.
      Han drømmer også om en Lagoon (400). Jfr. min artikkel «Omvendt til katamaranseiling», http://www.seilmagasinet.no/id/34161.0.

      Hvor er dere fra? Kanskje vi klarer å treffes også før turen? Det ville være hyggelig.
      Seilerhilsen
      Stefania

      1. Hei Stefania,

        Vi er ennå ikke helt i mål med valg av båt, drar til Frankrike denne uken for å gjøre siste vurderinger. Når jeg tok kontakt med ARC for påmeld. fikk jeg beskjed om at det er begrenset med plasser i Multihull kategorien, så for å være sikkret plass meldte jeg oss på selv om ikke alle detaljer er på plass ennå. Vi bor i Oslo området og det hadde vært veldig hyggelig å møtes før avreise. Skal skrive og fortelle mere etter helgen når vi er tilbake, da har vi nok bestemt oss … 🙂

        Mvh
        Trond

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s