Spare strøm i båt…


Høstrot i salongen, men LED-lys på plass!

Vi er opptatt av å spare strøm på Avventura :-D… Energy efficiency for alle pengan!

LED-lysene fra sparelys.no er kjempefine (ikke se på rotet i salongen, båten er jo en arbeisplass nå…).
Litt blålig lys, men det er bare å bli vant til det. Når det er kveld, er det faktisk mer enn nok lys.
Leselampettene ved siden av sofaen (2) gir enda bedre lys, også diode.
Og til sammen forbruker 7 LED-spotlights 0,7 A/t!!! (1,2 Watt per lys). En tiendedel av de opprinnelige halogenpærene vi hadde tidligere.

Nå får vi se hvor lang tid de varer. Det blir spennende…

Reklamer

5 kommentarer om “Spare strøm i båt…

  1. En ting til: Husk at sense fra regulatoren må kobles på riktig side av laderelé, dvs. på generator-siden av reléet (vanligvis samme som startbatterisiden). Dette fordi hvis reléet ryker (som ikke er helt uvanlig) og sense er på innsiden, så vil regulatoren ikke se noen spenningsøkning og pøse på med økt spenning som da ødelegger startbatteriet i løpet av kort tid!

  2. Hei Thomas!
    Takk for kommentar!
    Jeg sendte den videre til skipperen. Ang. Duogen vs. vindgenerator, er vi klar over det du skriver. Derfor har vi med oss solcellepanel i tillegg.
    Vi tar imot flere tips med glede 🙂
    Hilsen
    Stefania

    1. OK, men husk at solcellepanel lader bare optimalt når solen lyser temmelig rett på, og uten den minste skygge! Det er nok med skygge fra et tau til å kvele det hele! Og man får veldig lite strøm, kanskje bare 2-4A. En bagatell under seilas, men bra for vedlikeholdslading over lang tid ved fravær osv.

  3. Sørg for å ha en laderegulator på motorens dynamo som gir minst 14,3V over dine batterier! For å få til det må du ha spennings-sense rett på batteriene. Volvo Penta har det, Yanmar ikke, og klarer aldri mer enn 13,5-13,8V, avh. av hvor tykke kabler du har! Har du Yanmar MÅ du ettermontere en laderegulator f.eks. YA12, ellers får dine batterier et svært kort liv.

    Og monter for all del en Batteri Monitor, slik at du har kontroll på Ah (Ampere-timer). Uten dette har man null peiling på batterienes tilstand. Et Volt-meter alene er IKKE nok!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s