Nødror – Hvordan?


Jeg har spurt langturseilere hvordan et nødror skal være for å bli godtatt av ARC-arrangøren.

Takk til Sten Ingve Hellevang (TEMPEST) for hans bidrag:
«Vi hadde ikkje anna enn det som er standard i Bavariab… See Moreåtane, altso ein nødrorkult som går direkte på rorstammen dersom overføringa til rattet sviktar. I tillegg kommenterte inspektøren at vi hadde autopilot som gjekk rett på rorstammen, og at det også var til god hjelp dersom overføringa svikta.

Ein erstatning dersom sjølve roret forsvann viste vi aldri inspektøren, og han spurte ikkje om det heller. Men det er jo påkrevd med to bøtter som kan brukast med litt tauverk, og alle har vel ein bom eller to som i nød kan riggast til. Vi fekk dog aldri spørsmål om vi hadde ein plan for det.»

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s