Båtpapirer på langtur


Flere lurer på hvilke båtpapirer man skal ha på langtur. Spørsmålet ble stilt til Morten Wichstrøm fra Caribbean Sailing Club, som har omfattende erfaring med langtur, både i Karibien og fra Østen. Han formidler flere charterbåter med skipper i Karibien. Vi har for øvrig benyttet oss av CSC, både i Jomfruøyene og St.Martin, St.Barth og Anguilla-området selv. (animasjonen ovenfor er laget av bilder tatt av meg på turer med hans båter). Vi ble meget fornøyd med opplegget.

Her er svaret fra Wichstrøm:

– BÅTKORTET fra Småbåtregisteret er beregnet på Norge og Scandinavia, for det står kun på norsk på det.

Anbefaler å få papir fra Sjøfartsdirektoratet, «Identitetsbevis for fartøy» er meget bra.
Registrering fra Skipsregisteret er bra om man har, de krever ikke lenger oppmåling av Veritas, om det er en standardbåt.
Eller båtregistreing fra KNS, som for medlemmer skriver ut et internasjonalt papir på at båten er registrert hos KNS,
med emblem og stempel, og slikt tar seg godt ut i den store verden. Selv om dette egentlig er et klubbevis, vet jeg at det godtas som offisielt registreringsbevis de fleste steder.

Trenger kun en av de overfornevnte, i tillegg til Båtkortet.

Husk at på enkelte øyer kreves orginalpapirer.
Ta derfor noen gode fargekopier, som da går som orginal, og husk også å legge igjen et par kopier hjemme.
Få laget stempel, ett for båten og ett for skipperen, det liker byrokrater.

I Singapore fikk vi gå klarering før alle andre i køen, siden vi hadde ferdigskrevne papirer og 3 stempler med stempelpute.
De sa vi var proffe!

Forsikringspapirer og VHF sertifikat må man også ha med.

Oppsøk selv Immigration og Custom, ikke tilkall dem på VHF, som kan bli en kostbar affære. Da de mange steder tar godt betalt for å komme til båten,
og de passer da ofte på å gjøre det etter kontortid, så de i tillegg da kan ta dobbelt betalt.

Gjesteflagg er meget viktig.
Husk også å bruke gult quarantineflagg til innklarering er foretatt.  På de Karibiske turistøyer, bryr de seg ikke så mye, men på Cuba og i Østen er de nøye med det.

Bruk av dagfigurer er viktig
Bruk av ball (runding) ved nakring og konisk figur (trekant) i forbindelse med motorseiling. Rombe brukes ifm. sleping.

Reklamer

En kommentar om “Båtpapirer på langtur

  1. Snakket med sjøfartsdirektoratet her om dagen for å få utstedt nytt «identitetsbevis for fartøy», da det jeg har står på forrige eier. De nye bevisene er visst ikke linket opp mot eier, så nytteverdien av de (for oss) er vel kanskje ikke den samme.

    Men, skipsregistrene (nis/nor) utsteder et «nasjonalitetsbevis» som er linket mot eier, så jeg har bestillt et sånt også. Det har muligens større nytteverdi, og kan kanskje være noe for de av dere som er registrert der.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s