Dette høres ut nå som et krigsdrama i flere episoder! 😀 Vil Avventura erobre Dublin eller ikke? Utfordringene på vei står i kø…
Ja, er det ikke kuling så er det vindstille og tåke, eller vind og tåke – og den beryktede trafikken i Kanalen i tillegg som står for tur. Så… Det er slett ikke slik at vi undervurderer en seilas som ifølge beregningene basert på 6 knops SOG (speed over ground) i snitt, vil føre oss til mål på 2,5 døgn. Vi har satt oss inn i strøm- og vindforhold og beregnet marsjfart for å passere mellom Ouessant (øya like utenfor Brest) og fastlandet i medstrøm. Og så etter kl. 0100-0200 UTC i natt skal vi komme til passasjen mellom Isles of Scilly og Lands End (England), der også i medstrøm. Har vi 6 knops fart er vi ved ønsket waypoint kl. 0230 UTC og det gjenstår da å seile gjennom passasjen på 24 nm før 0500 UTC (i medstrøm). Men planer er planer og de er til for å gå i dass, har vi stort sett lært på turen. 🙂 Så vi får se hva vi greier å gjøre i den tette tåka som dekker hele Bretagne og trolig også Kanalen i dag. Når vi ikke Isles of Scilly til riktig tid, må vi faktisk seile utenfor (SV) for øyene.
Det blir AIS, radar og øyevakt (dobbelvakt) døgnet rundt, spesielt det første døgnet, hvor det er flere leder å krysse: minst tre hovedleder hvor cargoskipene kjører i kø, fiskebåter som stort sett, men ikke alltid, har AIS-sender og andre små fartøy som seilbåter i alle mulige størrelser, stort sett uten AIS, forhåpentligvis, men slett ikke sikkert, av erfaring, med radarreflektor… Da forstår du hvorfor vi fortsetter å snakke om «Kampen for Irland»!
Til info: For å beregne alt dette har vi brukt GRIB-filene fra gribfiles.com, Reeds Nautical Almanac og vi har sjekket i tillegg med TotalTide, et program for å beregne tidevannsstrøm.
Dette høres ut som krevende øvelser…. veldig lykke til….(foretrekker vind framfor tåke)