Båt og Utstyr/La barca

70_893362348 AVVENTURA er en Dufour 38 Classic, kjøpt og sjøsatt første gang sensommeren 2004.
Hjemmehavn er Leangbukta i Asker kommune. Hun var på langtur fra slutten av juni 2010 til juni 2011.

Avventura er nå til salgs, og du kan su kan se annonsen på Finn.no her for flere bilder.

IMG_0365

AVVENTURA har 2 lugarer og et stort stuerom på styrbord side.
I tillegg kan salongbordet senkes og gjøres om til en stor seng (to ekstra bunnputer er stuet ved veggene i lugaren forut).

70_999276794

Spesifikasjoner:

  • Største lengde: 11,79 m/38’8″
  • Skroglengde: 11,64 m/38’2″
  • Største bredde: 3,85 m
  • Dypgående med standard blykjøl: 1,90 m
  • Depl.: 6,5 tonn
  • Soveplasser: 4-5 (i 2 lugarer) + 2 (i salongen)
  • Drivstoff tank: 160 l
  • Vanntanker: 2 stk., 340 liter totalt
  • Kategori: A (Havseiler).

Skrog ID: FR-DUF C258 6 L1 02
Registreringsnummer: 777337.

70_22220754

 

Elektrisk anlegg

  • Isolasjonstransformator fra Odelco som kan motta både 230 og 110 V spenning og levere 220 V inn. Den beskytter mot galvanisk tæring og feil på landstrømanlegg.
  • Batteripark: utvidet til 480 A/t til forbruk (Sønnak gelbatterier) + startbatteri og maxima baugpropell-batteri.
  • Batmeter fra Xantrex som gir fullstendig kontroll over strøm inn/ut til enhver tid (ladespenning, forbruksspenning, og mye annen informasjon).
    50 A-Mastervolt smart batterilader.
  • Honda bensinaggregat på 1 kW ren sinusstrøm.
  • Inverter (300 W) som leverer ren sinusstrøm
  • vindgenerator
  • solcellepanel
  • LED-lys på alle lamper både innvendig og utvendig, inkludert lanterne og tricolor i mastetoppen.

Rigg

  • Seilareal totalt: 82 m2
  • Fullspilet storseil fra 2010 i polyesterlaminat forsterket til langturseilas. (Se også innlegg om storseilet)
  • Gennaker (må sys)
  • Spribom
  • Nye reveliner og storseilfall i Spectra/Dyneema.
  • Kulelager-slidesystem fra Ronstan for rask og smidig heising og reving.
  • Nytt Genua 110% i spectraduk, overhalt i 2016.
  • Sammenleggbare mastetrinn i aluminium.
  • Lensetakler.
  • Hydraulisk akterstagsstrammer
  • Wichard-bombrems (solgt).

Elektronikk

  • AIS fra Simrad med sender og mottaker
  • 2 GPS-er med repeater under dekk
  • Navpod på pidestallen med plass til tridata og plotter
  • Ny plotter (2016) fra Raymarine med touch skjerm og Navionics kart installert på navpod rett foran styreposisjonen
  • ST 60 Tridata, navigasjonselektronikk (vind, dybde, autopilot,)
  • Smart Raymarine SPX rategyro-autopilot fra 2010 (Superfornøyde med den, ekstra pålitelig og presis – har aldri sviktet selv i stor sjø!)
  • Radar på masta
  • Walkie Talkie (2 stk), rekkevidde 5 km
  • VHF + bærbar VHF
  • Antenne Digital Yachts for WIFI
  • TV i salongen med TV-antenne på hekken.

Fremdrift i tillegg til seil + ankring/fortøyning

  • Dieselmotor Volvo Penta 40 Hk.
  • Baugpropell
  • Baugpropell og trebladet foldepropell
  • 2 ankersett, delta i baugen med 50 m 8 mm-kjetting og 10 kg brucekopi på hekken med kjetting og ankerline
  • Ankerrull med ankerline
  • Elektrisk ankervinsj i baugen
  • Gatt midtskips
  • Fendere og fortøyningstau

Lugarer

  • Bedflex-sprinkelbunn til sengene
  • Overmadrasser
  • Ekstramadrasser
  • Vifter for kjøling i varme strøk
  • LED-lampetter

Teknisk under dekk

  • Watermaker fra Dessalator, 60 l/t (solgt etter turen)
  • Webasto båtvarmer, diesel
  • Septiktank med treveis bryter
  • Radio/CD-spiller
  • Varmtvann i toalettdusj og pentry
  • Sjøvannspumpe i bysse
  • Elektrisk kjøleboks med integrert fryser
  • Sikkerhetsutstyr til 6 personer: Redningsflåte, oppblåsbare vester, sikkerhetsliner, nødraketter.
  • Stekeovn i rustfritt stål med to bluss
  • Slitesterkt og elegant alcantaratrekk i salong
  • Respateks dørk (ekstra sterk)
  • Vifter i begge lugarer og i byssa
  • Lagringsstativ i stuelugar

70_818591734

Cockpit

  • Sprayhood knyttet sammen med heldekkende kalesje  (Bimini + sidevegger) for ekstra beskyttelse fra vind, regn og bølger  både på anker og under seil
  • Teak i cockpitdørk og -benker
  • Skinntrekk på rattet
  • Dusj på badeplattform og på toalett.
  • Putesett
  • Levegger på sidene
  • Koppholder i teak
  • Koppholdere i silikon på pidestallen
  • 2 sveiver.

TESTER

Relevante lenker:
Australsk båttest
Well Mannered Modern Cruiser (Boats.com)

Båttest på modernboating.com.au
Banana Lady, en Dufour 38 Classic som har vært på langtur

13 kommentarer om “Båt og Utstyr/La barca

  1. Hei! Gøy å følge med på forberedelsene deres, vi er i innkjøps-modus og begynner installasjon av utstyr etter jul. Påmelding til ARC er sendt, så nå er det ingen vei tilbake… Hva slags flåte har dere og hvilken løsning har dere tenkt på når det gjelder stormfokk og evt. tryseil?

    Mvh,
    Freddy
    Leahnis

    1. Hei!
      Så gøy å høre at dere også er påmeldt! 🙂
      Vi har satset på sterkere seil i polyesterlaminat med forsterkninger rundt revene (storseil med tre rev) samt på et rulleforseil i sprektra. Ingen stormfokk. Ingen tryseil. Men lensetakler.
      En del seilere hadde både stormfokk og tryseil i fjor og har ikke brukt dem.

      Ellers skal vi kjøpe ny Plastimo redningsflåte av denne typen:
      http://www.force4.co.uk/3600/Plastimo–ISAF-ISO-Transocean-Liferaft—6-Man-Canister-.html

      Den gamle skal selges.

      Vi gleder oss til å treffe dere!

      Hilsen Stefania & fam.:-)

  2. Grazie mille per la sollecita risposta,anchio sono velista dal 2003(anche mia moglie ha preso la patente insieme a me),ho 46 anni sposato da 20 e senza figli ed ora sto’ pensando di acquistare questa barca(anche il mio sogno e’ fare un anno sabbatico dopo 25 anni di lavoro).Voi da quanto tempo l’avete presa?Era usata o nuova e come mai avete preso proprio questo modello?Ho visto che aveva una crepa nel pozzetto ma ve la hanno riparata gratis quelli della dufour?E’ un problema che capita spesso?Per ora non voglio toglierti altro tempo,ma un’ultima domanda che genere di articoli scrivi per il magazine?Scusa ma per ora non ho avuto ancora tempo di tradurre le pagine in norvegese(e’ norvegese giusto?)ma se non ti scoccia man mano che le tradurro ti faro’ qualche domanda grazie mille per le risposte e ciao

  3. Hello stefania sono italiano e volevo chiederti se non c’e’ una versione di questo sito in italiano o se hai intenzione di tradurlo xche’ mi interessa molto.Da quello che ho capito cosi’ al volo(non ho ancora usato google traduttore) state pianificando la traversata per il 2010 e sono molto curioso di sapere anche qualcosa sulla barca che e’ una di quelle che avrei addocchiato anch’io ciao

    1. Ciao Maurizio!
      Hai indovinato, scrivo un blog sui preparativi per il nostro tour a vela di un anno.
      Il sito è per ora per lo più in norvegese perchè si rivolge a un pubblico norvegese, ma ogni tanto scrivo in italiano per mantenere i contatti con gli amici e parenti italiani.
      In Italia ho però solo un amico velista, gli altri sono interessati a leggere solo sui posti che visitiamo. Perciò non scrivo mai nella mia lingua di attrezzatura.

      Oltre a descrivere ciò di cui sopra, scrivo (in norvegese) anche sulle nostre scelte di equipaggiamento per affrontare il tour e su temi relativi al viaggio, come previsioni del tempo, comunicazioni, ecc.
      Il tour ci porterà da Oslo e via le coste europee fino a Las Palmas. Poi attraverso l’oceano fino a St.Lucia (Atlantic Rally for Cruisers) e dopo 5 mesi ca. nei Caraibi e Cuba ritonrneremo a casa in Norvegia via Bermuda, Azzorre, Irlanda e Scozia/Caledonian Canal (Vedi link Havn/Rute –> Porto/Itinerario).

      La barca, Dufour 38 Classic, è una barca classica abbastanza solida, specialmente rispetto ai modelli più recenti, (come Dufour 385), che però sono più voluminosi e moderni come costruzione.
      Fin’ora AVVENTURA ci ha soddisfatto pienamente, va da dio, anche se noi in effetti non siamo velisti molto esperti.
      Io vengo da Bergamo e ero maestra/allenatrice di sci nordico. Ho iniziato a fare vela solo nel 2003. Ho attraversato l’Atlantico con 6 altre donne nel 2006 in un catamarano (Lagoon 44) e adesso voglio ripetere l’esperienza con la fmaiglia stanbdo via un anno.
      il mio italiano per quanto riguarda termini velistici, è un po’ povero, dato che ho imparato tutto in norvegese. Strano eh?

      Cercherò di fare dei riassunti anche in italiano; ma cosa ti interessa di più? Raccontami di te!

      Un saluto velistico da Asker (vicino a Oslo)
      Stefania

  4. Hei,

    60.000,- høres veldig dyrt ut. Anbefaler at evaporator anskaffes i utlandet. Priser ligger fra USD2000,- og oppover. Propelldrevne watermakers er like (eller like lite) pålitelige som slepegeneratorer. Noen av dem kan dog pumpes manuelt. Se forøvrig http://www.purwater.com.

    Lykke til med forberedelsene.

    1. Hei Arild!
      Takk for tipset. Har du en mer nøyaktig link til et aktuelt produkt til en fritidsbåt? Vi klarer ikke å finne det du anbefaler.
      Har du kjøpt noe slikt selv og har erfaring med det?

  5. Hei!
    Angående watermaker: Helt klart har vi vært innom tanken om å installere den, men vi tror ikke budsjettet strekker til. Mannen min har sett en type slepe-watermaker på nettet. Vet ikke helt hvordan den fungerer. Kommer tilbake til deg om det.
    Ellers har vi kontakt med Dessalator (Per Ole Harnes) som antydet en listepris på 60 000 kroner for den minste watermaker han kan skaffe (jeg tror den gir 30 l/t).
    Dette kan bli et tema i en webartikkel på SEILmagasinet. Skal prøve å undersøke!

    1. hei hvis dere er interesert i watermaker så har jeg en ny liggende i mandal til billiog penge 10000,- for en helt ny liten sak.

      bjørn johannessen
      tel 47056470

  6. Har dere vurdert watermaker? Vi ser på mulighet for å kjøpe en brukt eller plukke en opp underveis. Vann og diesel er ikke alltid lett å komme til når vi har kommet over dammen. Drikkevann koster mye og det er jo greit å kunne ta en dusj uten å måtte være bekymret for vannmangel!

Legg igjen en kommentar