Tangsnellekveld og møte med Klaus Landmark


IMG_1838

MD35, uten rigg... Norges premiere 🙂

For en utrolig flott kveld på fjorden i Son! Et av de øyeblikkene når man velsigner beslutningen om å flytte til Norge fra Italia… For en luksus å kunne unne seg en slik seiltur på fjorden – rett etter jobb! I Milano kunne jeg bare drømme om slikt…

Fantastisk vær, ingen skyer og fin bris (5-7 sm antar jeg). Ute og seile med Tangsnellene i drømmeforhold.

Jeg traff tilfeldigvis Klaus Landmark på Sjøboden i Son, butikken til Kari D. Ruud.
Klaus er en interessant og meget hyggelig person, som jeg håper å kunne intervjue en gang.
Han viste meg en ny båt som snart skal rigges (Norgespremiere!!!). En MD35, foreløpig uten rigg. Nydelig! (Se bilde)

Sammen med Son-damene – nesten som en reporter med kamera i hendene hele tida – ble jeg med på en intern regatta på Svanhild Larsen sin Beneteau Oceanis 42. Det var litt mange av oss om bord, så jeg ble litt passiv. Men det var greit å observere og nyte synet av den flate fjorden og de krystallklare fargene.

Masse engasjement og sans for detaljene ved seiltrimming om bord:
– Se på de vakre lusa, skriker alle damene når seilene står fint, og de lar seg begeistre, de blir revet med. Seilgleden er til å ta på!
Fullt fokus på seiltrimming og gjensidig skryt… Skikkelig gøy.

Etter seilingen blir det alltid gruppesamling ved bordet like i nærheten av brygga, ved seilforeningen. I en så vakker solnedgang, blir det spesielt hyggelig.

Son er et idyllisk og rolig sted som jeg kunne tenke meg å flytte til. Avslappet og naturlig. Barna koser seg med jolleseiling om kvelden – i sentrum!
Seiling er jo Sons hjerte! Det imponerte meg.
Og damene i gruppen har en spesiell humor, en blanding av galgenhumor og snill sarkasme. Jeg føler meg foreløpig litt for mye som «journalisten»… Neste gang lover jeg å la kameraet være hjemme (om det er mulig å tvinge seg selv til noe slikt) og være mer aktiv om bord.
Ingjerd – som seilte på sin LILLE FINE – lurte vel på om jeg i det hele tatt kan seile, tror jeg… Jeg bare knipser og knipser som en japansk turist, selv når jeg ikke skal skrive artikler jo. Det gå’kke an 🙂

Her er bildene fra Tangsnellekvelden.