Bruk av gjesteflagg


Jeg er en langturlærling og er altså ikke noe leksikon! Men Google gir svar på det meste 😀

Jeg ble spurt om hvordan man bruker gjesteflagg.
Her er svaret jeg fant på http://www.sailonline.com/seamanship/Flag_etiquette.html :

As a matter of courtesy, it is appropriate to fly the flag of a foreign nation on your boat when you enter and operate on its waters.
There are only a limited number of positions from which flags may be displayed.
Therefore, when a flag of another nation is flown, it usually must displace one of the flags displayed in home waters.
However, it is hoisted only after the appropriate authorities have granted clearance.
Until clearance is obtained, a boat must fly the yellow«Q» flag.
All charter boats should carry the national flags of neighboring islands as well as the yellow flag, in case charterers want to visit those islands.

The courtesy flag is flown at the boat’s starboard spreader….
If there is more than one mast, the courtesy flag is flown from the starboard spreader of the forward mast.

As a side note, some authorities are not amused at all if you fly their courtesy flag using an old, raggy flag. Some will even fine you for disrespect! It happened to a friend of mine who was chartering in Turkey.

Lastly, it is also a common courtesy to fly the national flag(s) of your guest(s) on board, if they have a different nationality than the ensign is showing.

Noonsite.com står det istedenfor at gjesteflagget helst bør heises når man er ca. 12 nm fra det nye landet man reiser til. Les kommentar fra Finn Alsos nedenfor.

Vet du hvor jeg kan finne regler for bruk av gjesteflagg i Europa og ellers i verden, si ifra. Jeg har foreløpig samlet noen nyttige lenker om bruk av gjesteflagg, blant annet http://www.cruisersforum.com/forums/f57/courtesy-flags-35170.html

Reklamer

En kommentar om “Bruk av gjesteflagg

  1. Å ikke heise gjesteflagg før du er innklarert, (tatt ned det gule,) har jeg inntrykk er vanlig i US og Caribbean.
    I Europa har jeg sett at både gjesteflagg og det gule er heist samtidig, og at det gule fires etter innklarering. Er det forskjellige prosedyrer?
    Men så lenge man er innklarert i Schengen og seiler der behøver man ikke heise det gule flere ganger.
    Men husk at England ikke er med i Schengen!
    God Tur!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s