Generatore eolico e pannello solare.


Oggi abbiamo acquistato il generatore eolico (Air Breeze) e il pannello solare  (85 Watt) per il nostro tour a vela.
Il fusto di alluminio su cui lo monteremo (Båtsystem) è stato comprato nel weekend. È molto leggero e sembra solido.
Due settimane fa abbiamo anche prenotato la tenda per coprire il pozzetto.

Noen skritt videre mot ARC


Fredag 2. oktober meldte vi oss på ARC-en. Det blir en del jobb fremover for å skaffe alt nødvendig  sikkerhetsutstyr som trengs for å delta i Atlantic Rally for Cruisers. Magen kribler, og jeg får frysnigner i ryggen bare ved tanken om å sette seil igjen over «the Pond», som det heter på godt norsk. 😀

Lørdag fant også en stor overmadrass + masten til vindgenerator og solcellepanel sin vei til Avventura.
Nå begynner altså ting å synes. Om ikke lenge skal vi kjøpe inn led-lys, generator og solcellepanel, og da er det bare å sette i gang med å montere.

Ellers har akterspeilet blitt betydelig forsterket av skipperen. Ja, vi ble enige om at han skal stå som skipper også på ARC-ens sine sider… I begynnelsen hadde han foreslått at jeg skulle være skipper. Av hvilken grunn vet jeg ikke, mulig at han ville slippe alt papirarbeid og køer på immigrasjonskontorene i Karibien? Men da det virkelig gjaldt, kunne han ikke dy seg. He he… 🙂
Det er også rettferdig at det skal bli slik: Han er jo den som kjenner båten best, og han får også ta de viktigste beslutnignene om bord.

Jeg skal innta den klassiske rollen som navigatør og kokk, men jeg gleder meg veldig til å styre for meg selv når anledningen vil presentere seg… Vi er jo ikke mange om bord og seilasen er laaaang!
Og så: vil jeg fremstå som skipper, får jeg bare vente til den dagen når jeg kjøper en båt for meg selv, som jeg «får lov» til å vedlikeholde selv også… Kanskje en fin jolle? 🙂